Of tractor. Ik weet nooit hoe ik zo’n ding bij officiële gelegenheden moet noemen. En een blog vind ik best een officiële gelegenheid. We doen trekker. Zo noem ik ‘m in het dagelijks leven ook.
Precies 25 jaar geleden kocht ik een David Brown trekker van een boer in de Wieringermeer. Die heeft het goed gedaan. Weinig kosten aan gehad en liet me eigenlijk nooit in de steek. Er zit een teller op die de werkuren bijhoudt. Belangrijk voor onderhoud enzo. In die 25 jaar heb ik er 2500 draai-uren mee gemaakt. Er staat nu 4500 uur op de teller. Een trekker kan makkelijk 10000 uur mee. Maar er komen toch wat mankementjes aan de David. Mankementjes aan de koppeling (er moeten waarschijnlijk nieuwe koppelingsplaten/drukgroep is) en de versnellingsbak (dit lijkt met een kleine aanpassing verholpen te zijn).
Op een gegeven moment dacht ik ik ga eens naar een andere trekker kijken. En dan naar een Fendt. Dat is wel een beetje de koning onder de trekkers. Er zullen mensen zijn die dat bestrijden. Het is in ieder geval een goede trekker, maar vrij duur. Ik ben gaan snuffelen op internet. Een nieuwe is voor ons bedrijfje in mijn ogen een onverstandige investering. Dus naar een gebruikte gekeken. Heel wat uurtjes achter de computer en gewikt en gewogen. Uiteindelijk had ik er vijf uitgeprint die me wel interessant leken. Afspraken gemaakt met de eigenaren en ik heb ze in twee dagen bekeken. Totaal 800 km gereden. Twee prachtige dagen. Geweest in Barneveld, Harskamp, Hummelo, Beek en Donk en St. Oedenrode. Brood mee, koffie mee. In tegenstelling tot wat ik dacht vond ik het heerlijk om zo het land in te trekken. Ik koos er wel voor om buiten de files om te gaan. Dat is goed gelukt. Uiteindelijk de trekker in Barneveld gekocht. Een Fendt 103s uit 1978. Weer bleek dat ik weinig handelsbloed heb, ik heb bijna de vraagprijs betaald. Volgens mij merken ze altijd aan me als ik zin heb in hetgeen ik wil kopen.
Hoe krijg je zo’n trekker thuis. Ik heb nog overwogen om ‘m zelf te halen met een geleende wagen. Echter, mijn auto mag dat niet trekken. Dus een transportbedrijf gevraagd. Voor 145,00 brachten ze ‘m thuis. Zal misschien nog BTW bij moeten.
Wat nu met David? In principe wil ik David wel verkopen. Nog effies kijken hoe of wat. Ik moet er wel een paar dingen bijvertellen dat de interesse en prijs niet zal doen toenemen. Als het voor een heel zacht prijsje moet, houd ik ‘m. Alleen zit ik in de winter altijd een beetje met ruimtegebrek.
Ik ben blij met de Fendt.!
Prachtig beroep heb je